Loading...

Stretching dla elastycznych mięśni

Prawidłowo przeprowadzony trening nie składa się tylko z ćwiczeń właściwych, o czym niektórzy na swoją zgubę zapominają. Nim zaczniemy na serio działać na sali lub boisku niezbędna jest rozgrzewka, która przygotuje organizm na dłuższy czas intensywnego wysiłku. W przypadku zajęć na siłowni, a także wszelkich aktywności związanych z fitnessem dużą rolę odgrywa stretching, czyli ćwiczenia rozciągające mięśnie.

Należy je wykonać, ponieważ mięsień rozgrzany jest lepiej ukrwiony i bez problemu wytrzyma zwiększone obciążenie. Poza tym rozgrzewka daje także sprawniejszy transport substancji w ramach mięśni, które pomagają im się regenerować. Wzmacniają się też ścięgna, a stawy są bardziej ruchliwe i mniej podatne na kontuzje.

Zabierając się za stretching powinniśmy pamiętać, że wykonywać go trzeba w odpowiedni sposób. Normalne jest bowiem, że ludzki organizm korzysta z odruchów obronnych, które mają na celu jego ochronę. Naciągając niewłaściwie mięsień musimy liczyć się z wystąpieniem skurczu, który ma zapobiec jego zerwaniu.

Taki obronny skurcz trwa około 30 sekund i jest prawidłową reakcją, Aby pokonać tę przeszkodę, należy wydłużyć rozciąganie na lekko ugiętych stawach i po jakimś czasie tolerancja dla intensywniejszego treningu wzrośnie. Stretching dzieli się obecnie na dwie kategorie – statyczny oraz dynamiczny. W pierwszym przypadku ćwiczenia są wykonywane powoli, a rozciąganie jest stopniowe.

Z kolei dynamiczny trening wiąże się z szybkimi seriami powtarzalnych ruchów. Bezpieczniejsza jest pierwsza metoda.