Loading...

Nie zaczynajmy od forsownych ćwiczeń

www.juliada.pl

Dość często zdarza się, że podejmujemy decyzję o zdrowym stylu życia, zapowiadamy sobie i wszystkim dookoła, że zaczynamy ostro ćwiczyć, aby za kilka miesięcy być całkiem innym człowiekiem. Oczywiście decyzja o podjęciu aktywności fizycznej i zdrowym stylu życia jest dobra i należy ją chwalić. Niestety za tego typu deklaracjami bardzo często idzie wyszukiwanie różnych ćwiczeń, do wykonywania w domu czy zapisywanie się na siłownię i ćwiczenie bez żadnego nadzoru. To powoduje, że treningi są zbyt intensywne, za ciężkie do wykonania, a to pociąga za sobą odpowiednie konsekwencje. W najlepszym przypadku szybko się zniechęcamy i wracamy do starych nawyków, w najgorszym ulegamy kontuzjom.

Podejdźmy do tego z głową

Jeśli chcemy mieć pewność, że zdrowy styl życia zostanie z nami na stałe, a ćwiczenia będą dla nas przyjemnością, na którą chętnie poświęcamy czas, to powinniśmy dopasować je do swoich możliwości. Jeśli nie lubimy biegać, to nie biegajmy tylko dlatego, że wszyscy teraz tak robią. Zdecydowanie więcej dobrego zrobi pływanie, które będzie nam sprawiało przyjemność, niż bieganie, które będzie nas męczyło nie tylko fizycznie, ale też psychicznie i przy którym będziemy się zastanawiać, kiedy w końcu dotrzemy na miejsce.

Jeśli lubimy szybkie marsze, to je uprawiajmy, może się okazać, że taki szybki marsz, robiony regularnie, na coraz dłuższych trasach przyniesie więcej dobrego, niż jazda na rowerze, na niewielkich trasach, która będzie nas nudziła. Ważne jednak jest to, aby przy tych wszystkich aktywnościach zachować zdrowy rozsądek i nie forsować się na samym początku, tylko powoli zwiększać intensywność ćwiczeń.

Zaczynajmy delikatnie

Jeśli do tej pory nasza aktywność fizyczna była minimalna, to powinniśmy zaczynać od spokojnych ćwiczeń, które nie będą zbyt wymagające. Ale jeśli z jakiegoś powodu wiemy, że nie powinniśmy nadmiernie obciążać kolan, łokci czy kręgosłupa, to również powinniśmy wybierać delikatne ćwiczenia, które nie będą narażały nas na kontuzje. Dlatego też warto ustalić z dietetykiem, lekarzem albo trenerem personalnym, jakie ćwiczenia możemy wykonywać, jakich powinniśmy unikać. Co więcej, dowiemy się też od nich, kiedy możemy zwiększać ich intensywność i jakie sygnały naszego ciała powinny nas zaniepokoić. Warto pamiętać, aby rozsądnie podchodzić do ćwiczeń i nie wybierać na początek tych najbardziej forsownych. Może się wówczas okazać, że zrobimy sobie więcej krzywdy niż dobrego.